Profile
Thomas Joos Oprichter Creative Leaders

“Collectief zijn we een pak slimmer”

Als je Lunar Gravity in een hokje kan steken, is het dat van creatieve studio. De oprichter is Glenn Fellows, die aan de vooravond van zijn dertigste verjaardag staat. “Ik geloof in digitale, schaalbare zaken. Zoals platformen van grote organisatie, maar even goed websites voor kmo’s. Ik ben overtuigd van relaties met mensen. Ik geef aan ons team mee dat we in de eerste plaats werken voor mensen, en dan pas voor bedrijven.”

 

“Als we het gevoel krijgen dat ons project in de anonimiteit van een bedrijf verdwijnt, weten we eigenlijk al op voorhand dat het geen succesvolle samenwerking wordt. De appreciatie is er dan vaak niet. Als je daarentegen een compagnon de route hebt die gelooft in het project, dan krijg je echt mensen die voor jou vechten. En ontstaan er knappe resultaten. Zoals de totale campagne rond het smurfenvliegtuig van Brussels Airlines dat we onlangs faciliteerden.”

 

King of the hill

“Vaak komen mensen met puzzelstukjes naar ons. Met onze creativiteit maken we van de stukjes één groot geheel. Een grasmachine verkopen is in veel opzichten gemakkelijker. Dit is een service business, en alles is maatwerk. Elke keer denken we alles opnieuw uit. We verkopen eigenlijk creativiteit.”

 

 “Zorgen dat er genoeg geld binnenstroomt geeft extra druk op de ketel”

 

Glenn beschouwt zichzelf als een creatief leider. “Ik leid onze kmo met 14 werknemers, die allemaal heel creatief zijn. Ik ben geen baas die king of the hill is en het gouden antwoord heeft. Collectief zijn we een pak slimmer. Iedereen heeft zijn of haar expertise en dat is goed. Ik zou het stom vinden als ik hun job beter zou kunnen, want dan heb ik hen eigenlijk niet meer nodig. Iedereen krijgt hier de nodige vrijheid om technologieën te onderzoeken en zichzelf uit te dagen.”

 

1000 euro

En dat resulteert in mini-innovatiemiddagen, waarin iedereen kennis deelt en nieuwe technieken kan ontdekken. “Elke medewerker hier krijgt 1000 euro budget per jaar om opleidingen te volgen. De webbusiness evolueert razendsnel, en dus verwachten we dat werknemers naar conferenties gaan en opleidingen volgen. Onze filosofie? Iedereen stimuleren om nieuwe ideeën uit te proberen en zoeken. Het voordeel daarvan is dat iedereen zich gewaardeerd en deel van het bedrijf voelt. Mensen slimmer maken, dat vind ik plezant”, zegt Glenn.

 

 

Keerzijde

“Bij creatief leiderschap hoort gezonde angst. We hebben een transparante sfeer en heel goede verstandhouding in het bedrijf. Maar de keerzijde is de stress. Elke maand rijdt er een mooie wagen aan kosten buiten, en ik moet zorgen dat er genoeg geld binnenstroomt. We hebben beperkte herhalingsopdrachten, omdat het onze creativiteit fnuikt. Dat geeft natuurlijk wel extra druk op de ketel.”

 

Kader scheppen

“Een kader zoeken voor jezelf helpt wel om rust te vinden. Leren factureren en transparante timesheets gebruiken heeft me geholpen om financiële rust te krijgen. Daardoor krijg ik meer controle over wat er allemaal zal aankomen. Ook bijvoorbeeld geen telefoons meer opnemen na 20 uur ’s avonds is een kader dat kan helpen. De werkprikkels zijn oneindig, en anders vind je geen rust.”

 

Groter dan jezelf

Een idee of campagne maken dat de wereld rondgaat en iedereen heeft gezien. “Iets dat groter is dan mezelf. Dàt zou ik graag nog willen realiseren. Een softwareproject bijvoorbeeld of een kunstwerk waarin technologie en menselijke interactie samengaan. Waarschijnlijk is het totaal niet rendabel, maar zo’n interactief kunstwerk lijkt me wel wat”, sluit Glenn af.