Profile
Thomas Joos Oprichter Creative Leaders

“De klant wil een oplossing en ik een uitdaging”

 

Voor Wim Van Buynder het succesvolle technologiebedrijf Next Apps uit de grond stampte, haalde hij als kind samen met zijn neef LEGO blokken uit de kast. “Hij bouwde zomaar uit het hoofd magnifieke kastelen. Ik maakte -snel en correct- na wat op de doos stond. Grappig om te zien hoe je carrière soms al in je kindertijd vorm krijgt. Mijn neef is nu architect en ik werd web developer.”

Hoe zag je carrière eruit voor Next Apps?

Wim: “Na mijn studies aan Howest als web developer werkte ik tot 2008 in een bedrijf dat applicaties en software ontwikkelde. Toen was alles nog simpel: we hadden maar één browser -Internet Explorer op de desktop- waar je als web developer rekening mee hoefde te houden.”


“Eind 2008 voelde ik mij er niet meer op mijn plaats. Wat we ontwikkelden was wel vooruitstrevend, maar de technologie rondom ons bleef bewegen. Toen besloot ik om als Flex developer te beginnen bij een andere werkgever. Mobile app technologie brak kort daarna door, maar op mijn toenmalige job paste dit nog niet direct in de strategie. Maar wel in de mijne. Financieel mocht ik niet klagen, maar ik deed niet helemaal meer wat ik wou doen. Eigenlijk zat ik gevangen in een gouden kooi.”

 

“Uiteindelijk liet ik het tralies achter mij. Een nieuwe opportuniteit als lead mobile developer bij Little Miss Robot bood zich aan. Na 2 jaar groeiden onze visies uit elkaar en ben ik mijn eigen weg ingeslagen.”

 

Kwam je toen op het idee om een eigen bedrijf op te richten?
Wim: “Inderdaad. Een freelancer worden die op zijn zoldertje opdracht na opdracht zou aannemen: dat wou ik niet. Ik besefte ook dat ik dit niet alleen kon. Christophe Todts, een oude klasgenoot, bleek een ideale compagnon de route. We vullen elkaar aan en Christophe werd co-oprichter. Een jaar later kwam Sander Versluys erbij. En sindsdien groeide ons Next Apps-team uit met 11 medewerkers.”

 

Wat is jullie grootste prestatie?
Wim: “Ik ben best wel trots op de Bryo Rookie Award van VOKA voor beloftevolle ondernemers die we in de wacht sleepten. Ondertussen ontwikkelden we ook het puzzelspel Colorcube, die al meer dan een miljoen keer werd gedownload. Trouwens, op een zekere avond aten we met het team pizza terwijl het jaarlijkse Apple Special Event afspeelde. Opeens verscheen Colorcube op het grote achtergrondscherm… Hoe vet is dat?”

“De klant wil een oplossing voor zijn of haar probleem, en wij houden van een uitdaging. Dat ietsje meer: daarvoor doen we het.”

Bestaat de kans dat je de komende jaren weer verveeld geraakt en iets nieuws wil?
Wim: “Ik ben al enkele keren uitgeblust geweest, en ik moet eerlijk zeggen dat mijn vriendin zich die vraag ook soms stelt (lacht). Misschien, maar ik denk het niet.”

Hoe probeer je mogelijke sleur voor te zijn?

Wim: “Door zo veel mogelijk gevarieerde opdrachten aan te nemen. We stellen een optimaal team samen, dat elkaar aanvult en – net als ons – uitdagingen nodig heeft. We nemen enkel opdrachten aan die bij ons passen en aanspreken. De klant wil een oplossing voor zijn of haar probleem, en wij houden van een uitdaging. Dat ietsje meer: daarvoor doen we het.”

Het team bij Next Apps. © Wim Van Buynder

“We willen ook investeren in eigen apps. Ik ben een echte stripfanaat. Hoe vaak heb je het niet voor dat je als stripfan in de winkel staat, twijfelt of je een strip al hebt en die dan dubbel koopt? Daarom lanceerden we Stripmunk, een app waarin je jouw stripcollectie kan beheren. Strips dubbel kopen is verleden tijd. En blijkbaar ben ik niet de enige met het probleem, want al meer dan 10.000 stripliefhebbers gebruiken de app. We blijven werken aan Stripmunk, want binnenkort kunnen gebruikers de ontbrekende strips bestellen en thuis laten leveren. Mijn finale tip om de sleur voor te zijn? Stel jezelf en je merk constant in vraag. Ik wil relevant blijven en mijn team blijven uitdagen, want developers zijn nu eenmaal snel verveeld (lacht).

“Mijn finale tip om de sleur voor te zijn? Stel jezelf en je merk constant in vraag.”

Jullie hebben een pooltafel in jullie bedrijf staan. Draagt die bij tot meer creativiteit?
Wim: “Onbewust wel. Eigenlijk staat die daar gewoon omdat wij graag poolen. Toch gebeurt het vaak dat iemand een idee krijgt tijdens het poolen. Deze middag nog kreeg een van mijn collega’s het idee om een soort Tinder voor onderhoudspersoneel te ontwikkelen.”

In de kast liggen ook een heleboel kaart- en bordspellen. Ze vormen een fantastische ijsbreker. We houden zelfs tornooien en iedereen neemt het dan tegen elkaar op. Nieuwe collega’s horen zo meteen bij de groep. Na het werk blijven we soms nog wat hangen om te poolen.”

 

Hebben jullie nog andere toekomstplannen?
Wim: “De applicaties die we tot nu toe zelf ontwikkelen zijn gericht op de consument. Momenteel zijn we bezig aan een app voor de bedrijfswereld, meer specifiek voor de immosector. Concreet werken we aan een tool waarbij makelaars veel sneller hun dagdagelijks werk kunnen digitaliseren. Resultaat? Een pak minder administratie. Elk bedrijfsproces kan je optimaliseren door mobile development.”

 

Heb je een laatste tip voor de lezer?
Wim: “Keep it simple! Probeer altijd eenvoudig te communiceren. Wees duidelijk en eerlijk.”