Profile
Thomas Joos Oprichter Creative Leaders

Keep calm and don’t take it personal

Nieuwe ideeën borrelen op, je bent laaiend enthousiast, verbanden leggen doe je met je vingers in je neus en je wil zeker niets missen. Herken je dit? Ik ben ook zo een flipperkast. Elke opdracht is leuk en interessant. Iedere keer word ik een beetje verliefd. De energie raast door me heen en ik speel verder met het concept. Ik luister, vertel, associeer, absorbeer, denk buiten de lijntjes, leer bij en ga verder. Een uitdaging? Iets nieuws? Je raadt het al: ik vlieg er met al mijn rossige krullen en rebelse ideeën volop in.

Enkele weken geleden had ik een afspraak. Met net genoeg zenuwen stap ik naar binnen. Ik had me goed voorbereid en kende hun belangrijkste vragen, standpunten en doelstellingen. Kom maar af met dat vuurpeleton! Het gesprek liep goed en mijn enthousiamse werkt aanstekelijk. Er is een open sfeer en er wordt gelachen. “Binnen”, denk ik.

 

Twee weken later krijg ik tegen mijn verwachting in een droge neen. Ongeloof. Frustratie. Kwaadheid Onzekerheid. Ze passeren allemaal de revue. De ene al heftiger dan de andere.

 

Stop!

 

Ik neem een diepe zucht en adem in. Die gevoelens zijn er maar ik ben ze niet. Ik heb ze dus kan ik ze ook loslaten. Ik loop de tuin in om nog beter te ademen en tot rust te komen. Daarna kruip ik terug achter mijn bureau en haal ik mijn tekengerief uit. Ik probeer weer te connecteren met mezelf en mijn eigen doelen. Als ik teken kom ik in een flow. Ik vergeet alles en zit lekker in mijn eigen wereldje. De droge neen vervaagt en wordt verleden tijd. De rust keert terug en het wordt tijd om te zien wat ik hier uit kan leren.

 

De eerste analyse steekt de kop op. De afspraak was op hun vraag. Ik had me goed voorbereid en presenteerde een aanbod met drie opties waaruit ze konden kiezen. Ik kende de aanpak van mijn directe concurrenten en had me duidelijk gepositioneerd en gedifferentieerd. Ik was wel vergeten om de 2 contactpersonen even op te zoeken via Linkedin. Misschien had ik daar nog iets uit kunnen halen. En misschien was de sfeer ook iets te gelaten, ik weet het niet goed.

 

De oplossing die ik bood was eigenlijk wel een grote stap voor deze traditionele firma. Misschien een iets te grote? Zijn ze wel klaar voor deze nieuwe wending? Ik kon de contactpersonen alvast niet overtuigen om deze aanpak mee te verkopen intern. Dat laatste is eigenlijk het belangrijkste. Een neen betekent namelijk geen meerwaarde op dat moment voor die klant. Het heeft niets met mijn competenties of aanbod zelf te maken.

 

Ik noteer enkele tips die ik voor mezelf kan meenemen de volgende keer. Bekijk even met wie je juist samen zit en focus in je voorbereiding niet alleen op de missie & visie van de firma. Check even of je genoeg materiaal kan meegeven om de contactpersonen te helpen bij het intern verkopen. Spreek een duidelijke volgende stap af en vraag meer feedback rond de finale beslissing.

 

Ik ben klaar. Ik geloof in mijn aanpak en heb enkele aandachtspunten voor de volgende keer. En hé, ik heb ondertussen weer energie en een prachtige tekening!