Profile
Thomas Joos Oprichter Creative Leaders
marbles team creative leader

“Knikkers moeten constant bewegen als je wil blijven spelen”

Gebeten door digitale microbes werd Tom Herrijgers in een wegrestaurant voor vrachtwagenchauffeurs. Vroeger studeerde de man elektromechanica maar nu heeft hij een eigen digitaal marketingbureau: Marbles.

 

Eenvoudige webshop

Na zijn studies elektromechanica werkte Tom in een wegrestaurant voor vrachtwagenchauffeurs, waar een winkel was met vrachtwagenaccessoires. In 2000 bracht hij een productmagazine uit voor die shop. Lezers konden dan producten uit de shop bestellen via een bestelformulier. “In 2001 bouwde ik een eenvoudige webshop met vrachtwagenaccessoires. En toen werd ik gebeten door de digitale microbes”, vertelt Tom.

 

Met de knikkers spelen

Marbles -de naam van Toms marketingbureau- betekent knikkers. “Als je met knikkers wil spelen, moeten de knikkers constant in beweging blijven. Zo gaat het ook bij digitale communicatie: je moet je blijven inzetten”, vertelt Tom. “Met marbles verwijzen we naar het feit dat we de knikkers voor onze klanten klaarleggen. Zodat ze op de digtitale markt kunnen blijven spelen”, zegt Tom. Marbles begeleidt klanten met hun online aanwezigheid door een driejarenplan op te stellen. Grote knikkers zijn noodzakelijke acties voor het bedrijf en kleine knikkers zijn acties afhankelijk van de behoefte op dat moment.

 

“Creativiteit en innovatie trekken mensen uit hun comfortzone”

 

Creativiteit is cruciaal voor Tom: “Bij Marbles zitten we elke twee maanden samen om rond innovatie en creativiteit te werken. Op die dag werken we niet voor onze klanten, maar voor onszelf. Innovatie en creativiteit zorgen ervoor dat je bedrijf en je team beter worden. We zijn nu eenmaal gewoontedieren en hervallen snel in wat we kennen en weten. Creativiteit en innovatie trekken mensen uit hun comfortzone.”

Bij Marbles leggen ze de knikkers voor klanten klaar. Zodat die op de digtitale markt kunnen blijven spelen.

Constant aanscherpen

Inspireren en coachen van mensen: dat drijft Tom. De algemene administratieve taken spreken hem minder aan. “Maar daar probeer ik zo weinig mogelijk mee bezig te zijn”, legt Tom uit.

 

“De valkuil in onze sector? De snelle ontwikkelingen”, zegt Tom die zich de CEO van Marbles noemt: Coach En Ondernemer. “Alles gaat zo snel en er zijn heel wat nieuwe technologieën. Onze sector zal het steeds moeilijker krijgen, want elke klant wil het allernieuwste. Het is een uitdaging om (potentiële) klanten daar op de juiste manier in te begeleiden. We moeten onze kennis en ervaring constant aanscherpen.”

 

Onbeperkt verlof

De grootste verwezenlijking voor Tom is dat hij op een drietal jaar de basistructuur van Marbles omvormde tot een zelfsturend bedrijf. “Vroeger zag ik gestreste medewerkers of mensen met een burn-out. Nu zie ik enkel glimlachende collega’s.”

 

De onconventionele verlofregeling zit daar misschien voor iets tussen. Sinds de zomer van 2016 mogen de Marbles-medewerkers onbeperkt verlof opnemen. “Het aantal vakantiedagen is per persoon gemiddeld met 50% gestegen. Of iedereen nu continu thuis zit? Neen hoor! We haalden twee jaar na elkaar de targets en het ziekteverzuim daalde. Vaste verlofdagen zorgden voor meer stress en de medewerkers telden de dagen af. Het beperkte de creativiteit. Nu werken we vaker in teams en alle twaalf medewerkers dragen een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee”, legt Tom uit.

 

“Nu zie ik enkel nog glimlachende collega’s”

 

Hij gelooft in een zelfsturend bedrijf en andere structuren dan de hiërarchische. Als creatief leider wil Tom medewerkers meenemen in die denkwijze. “Ik controleer mijn personeel niet”, legt Tom uit, “ik coach ze en bouw aan een bedrijf samen met twaalf toffe collega’s en vrienden.”

 

Tom gelooft hard in het feit dat je veel meer uit medewerkers kan halen door ze te betrekken bij de organisatie. “Steek ze niet in hokjes”, waarschuwt hij.