Profile
Thomas Joos Oprichter Creative Leaders

“Sommige creatieve leiders zijn bang om hun leiderschap kwijt te spelen”

Cato Léonard en Elke Jeurissen van Glassroots connecteren mensen, interesses en organisaties. “Innovatie komt niet enkel van binnenuit, maar ook door de confrontatie met mensen met andere meningen. Door diversiteit rond de tafel te brengen ontstaat er magie.”

 

Waar draait Glassroots om?

Cato: “We begeleiden verandering in organisaties door alle belanghebbenden of stakeholders te engageren. We connecteren interesses, mensen en organisaties. Concreet kan dat door een actieplan te maken, een strategie te ontwikkelen of bottom-up support te creëren.”

 

Elke: “We kijken altijd eerst naar de uitdaging van de klant. Daarna mappen we alle stakeholders die vanuit dezelfde thematiek iets kunnen betekenen. Bedrijven connecteren we dan met academici, overheden, jonge creatievelingen of andere experten. De meeste bedrijven vertrekken vanuit wat ze kennen, maar wij willen hen net nieuwe inzichten laten verwerven.”

 

Elke: “We lopen weg van praatbarakken, want dat willen we niet zijn. Stakeholders willen terecht hun tijd niet verdoen. Aan het algemeen belang koppelen we ook het eigenbelang. Deelnemers moeten het gevoel hebben dat ze iets bijleerden. Dat ze ook zelf een inzicht kregen.”

 

 

Hebben jullie concrete voorbeelden van projecten?

Cato: “Het Antwerpse stadsbestuur wou een nieuwe positionering voor hun externe citymarketing uitrollen. Het hele proces om tot innovatieve ideeën te komen hebben we begeleid. We brachten een 70-tal CEO’s uit sectoren zoals horeca, sport en cultuur samen aan tafels van 10 personen. Een jonge chocolatier zat zo naast een museumdirecteur. Uit die gesprekken is de uiteindelijke positionering van Antwerpen ontstaan om bedrijven, bezoekers en bewoners aan te trekken. En van daaruit concrete actieplannen zoals bijvoorbeeld Antwerpen Congresstad.”

 

“Het grote voordeel om zo te werken is dat er vernieuwende inzichten ontstaan, maar ook een resultaat dat gedragen wordt door iedereen. De organisaties stelden zelf voor om hun marketing erop af te stemmen. Een bedrijf wou in hun e-mailfooter een connectie maken met de positionering. Ze ondersteunen de citymarketing met veel goesting.”

 

“Wij lopen weg van praatbarakken.

Stakeholders moeten er zelf ook iets aan hebben”

 

Elke: “Als je met dezelfde mensen altijd samenwerkt, komt er gewoon meer van hetzelfde. Door diversiteit rond de tafel te brengen ontstaat er magie. Er komen tientallen vernieuwende ideeën uit de bus.”

 

Cato: “Een andere case is die van een farmaceutisch bedrijf dat antibiotica voor varkens ontwikkelt. Ze zagen hun omzet dalen door een veranderende markt en wilden verschillende nieuwe diensten lanceren. Zonder eerst stakeholders te consulteren. En dus hebben we de belanghebbenden erbij gehaald: de Boerenbond, varkensboeren, dierenartsen en de Europese Commissie. De discussie ging over de uitdagingen van de varkenssector vandaag. Uiteindelijk zijn twee diensten afgevoerd en twee diensten verbeterd. Het overleg had dus veel waarde. Ook financieel, want het marketingbudget werd gehalveerd.”

 

 

 

Wat is een creatief leider volgens jullie?

Elke: “Een creatief leider doet aan shared leadership: iemand die de buitenwereld naar binnen laat brengen. Die doet aan co-creatie met het eigen team en ook over het muurtje kijkt en daaruit leert. In ons boek Vreemdgaan voor managers leggen we uit hoe je bijkomende waarde kan creëren voor jezelf en je stakeholders.”

 

Cato: “Ons innovatieproces kan pas werken als de leiders ervan overtuigd zijn. Een creatief leider gelooft in bottom-up werken en vertrouwt in het proces en model. Het is iemand die durft zeggen: Ik weet niet waar we gaan eindigen, maar heb vertrouwen in het proces.”

 

“Het is mooi als mensen zich kwetsbaar opstellen en eerlijke feedback krijgen. Is dat gemakkelijk? Niet altijd. Je moet er ook tijd voor vrijmaken en uit de dagdagelijkse rush stappen. Maar je kijkt daarna wel met een andere bril.”

 

 

Wat houdt creativiteit voor jullie in? Hoe houden jullie je geesten fris?

Cato: “We werken voor verschillende sectoren. De ene keer voor Microsoft, daarna voor ontwikkelingssamenwerking, het onderwijs of de varkenssector. We worden zelf door die diversiteit beïnvloed en kunnen enorme linken leggen tussen de verschillende sectoren. En ja, we do what we preach. We gebruiken een stakeholder board voor onze klanten, maar ook voor onszelf.”

 

Elke: “Het werk op zich is heel creatief. Wij houden van nieuwe dingen en hebben een brede interesse en nieuwsgierigheid. Omdat onze job heel extravert is, put ik ook kracht uit stilte. Gaan wandelen, een boek lezen, theater en cultuur opsnuiven.”

 

Cato: “Koffie: dat is het enige wat er elke dag hetzelfde uitziet. We verdiepen ons helemaal in ‘het waarom’ van klanten. Hoe minder we kennen van de materie, hoe liever. Want dan stellen we net de vragen die klanten zich niet meer stellen.”

 

 

“Een loodgieter zijn buizen zijn thuis ook niet ok.

We hebben die externe blik af en toe wel nodig.”

 

 

En hoe houden jullie de creativiteit in jullie werking?

Cato: “Op maandag briefen we elkaar sowieso met een stand van zaken. Bij nieuwe projecten plannen we een halve dag brainstormen in. We gaan ook 1 à 2 keer per jaar naar zee, en huren al eens een externe persoon in om mee na te denken. Dus we toetsen onszelf, en werken ook samen met externen. Een loodgieter zijn buizen zijn thuis ook niet ok. We hebben die externe blik af en toe wel nodig.”

 

Elke: “Velen bekijken TED Talks of lezen managementboeken om inspiratie op te doen, maar daar hoor ik niet bij. Fictieboeken vind ik een pak inspirerender dan managementtalk.”

 

Cato: “Ik lees ook heel veel over totaal andere gebieden zoals technologie en burgerparticipatie. De regel bij mij is: hoe minder ik ervan afweet, hoe boeiender. Dat maakt onze blik ook zo breed.”

 

 

Hebben jullie tips voor toekomstige creatieve leiders?

Cato: “We merken dat sommige leiders bang zijn om hun leiderschap af te geven.

Maar eigenlijk bevestig je net je leiderschap daardoor. Het is heel krachtig om met anderen samen te overleggen en toe te geven dat je niet op alles zelf het antwoord weet. Al zeker als het gaat om creativiteit.”

 

“In het voorbeeld van de Antwerpse citymarketing: het stadsbestuur had meteen met het marketingbureau kunnen samenwerken om hun visie te vermarkten. Toch kozen ze voor een andere aanpak. Maar het marketingbureau? Dat blijft nodig ondanks ons proces. We hebben de input gegeven, maar je hebt creatievelingen nodig om de vertaalslag te maken.”

 

“Het is een verrijking, maar niet iedereen heeft die reflex om verder te kijken. Vertrouw op je eigen kracht, en vertrouw erop dat je begeleiden door anderen je niet minder creatief maakt. Durf je kwetsbaar op te stellen, daar raak je het verste mee.”

 

Elke: “Not everybody has to like you. Dat is ook een belangrijke tip. Het is iets waar heel veel mensen mee worstelen. Denk vooral na over wie je wél leuk moet vinden. In de creatieve sector werken velen onder de prijs, dus value yourself. En ook: blijf openstaan voor nieuwigheden. Wees een veelvraat op vele vlakken.”